Subject: FW: Euroopa Komisjoni lihtsustamise ettepanekud (Omnibus IV): COM(2025)503, COM(2025)504 - arvamus
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Mon, 7 Jul 2025 11:44:27 +0300

From: Ireen Tarto <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, June 25, 2025 4:53 PM
To: Risto Jõgi - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Marko Udras <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Euroopa Komisjoni lihtsustamise ettepanekud (Omnibus IV): 
COM(2025)503, COM(2025)504 - arvamus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda (edaspidi Kaubanduskoda) tänab võimaluse eest 
avaldad arvamust Euroopa Komisjoni lihtsustuspaketti kohta, mis puudutab 
teatud tootealase info digitaliseerimist ja tehniliste spetsifikatsioonide 
lubamist. Järgnevalt esitame Kaubanduskoja vastused esitatud küsimustele:

1.	Seoses tooteandmete digitaliseerimise ja tehniliste spetsifikatsioonidega 
peame oluliseks praktilisust ja proportsionaalsust. Kuigi digitaliseerimisel 
nähakse potentsiaali, on vaja hoolikalt hinnata selle tegelikku mõju. 
Võimalike positiivsete külgedena aitaks digitaliseerimine eeldatavalt 
näiteks vähendada ettevõtete paberimajandust, mis omakorda võiks vähendada 
nende halduskoormust. Samuti parandada andmete liikumise kiirust ja täpsust. 
Siiski on kriitilise tähtsusega tagada, et kogutav ja esitatav teave oleks 
tõeliselt relevantne ning ei tekitaks ettevõtjatele ülemäärast bürokraatiat, 
nagu oleme varem esile toonud seoses digitaalse tootepassiga. On võimalik, 
et kõiki andmeid ei peaks ettevõtjad üldse esitama või mitte nii 
põhjalikult. Samuti tuleb Euroopa Komisjoni volitamist tehniliste 
standardite osas käsitleda väga ettevaatlikult ja teatud tingimustel, nagu 
on täpsemalt kirjeldatud punktis 4.
2.	Üleminek digitaalsetele vastavusdeklaratsioonidele ja kasutusjuhenditele 
ning kohustusele suhelda turujärelevalveasutustega üksnes elektroonsel võib 
endaga kaasa tuua mitmeid praktilisi takistusi ja riske. Näiteks kõigil 
ettevõtetel ei pruugi olla piisavat ligipääsu internetile või digitaalseid 
oskusi. See probleem on eriti terav vanemaealiste ettevõtjate või 
väiksemate, maapiirkondades tegutsevate ettevõtete puhul. Samuti peab olema 
tagatud ligipääs infole olukordades, kus internetiühendus puudub või on 
häiritud (nt kriisiolukorrad). Lisaks erinevate tootjate ja 
turujärelevalveasutuste süsteemide vahelise ühilduvuse tagamine võib olla 
keeruline ja aeganõudev, mis omakorda võib tekitada viivitusi ja ebatõhusust 
infovahetuses. Näiteks kui tootjad esitavad oma vastavusdeklaratsioone ja 
kasutusjuhendeid erinevates andmeformaatides (nt PDF, XML) või erinevate 
platvormide kaudu, peavad turujärelevalveasutused olema võimelised neid 
kõiki lugema, töötlema ja analüüsima. Kui ühe tootja süsteem ekspordib 
andmeid ühes formaadis ja turujärelevalveasutuse süsteem ootab teist 
formaati, tekib andmete teisendamise vajadus, mis on aeganõudev ning võib 
sisse tuua ka vigu.
3.	Leiame, et tootja peaks tarbijale tagantjärele paberkujul kasutusjuhendit 
pakkuma mõistliku aja jooksul. Kuigi 6-kuuline ajaraam annab teatud 
paindlikkuse, on enamasti vajadus paberkandjal juhendi järele kõige 
kriitilisem ostule järgnevatel nädalatel, mil toodet paigaldatakse ja 
kasutusele võetakse. Seetõttu pooldame lühemat tähtaega tagantjärele 
paberkandjal juhendi väljastamiseks, näiteks 1 kuni 3 kuud pärast ostu. 
Samas digitaalsed kasutusjuhendid võiksid olla tootja veebilehel 
kättesaadavad kogu toote eeldatava eluea vältel.
4.	Euroopa Komisjoni volitamise kohta toote tehniliste spetsifikatsioonide 
väljatöötamiseks olukordades, kus ELi harmoneeritud standardit ei ole või 
see ei kata kõiki olulisi ohutusnõudeid, soovime välja tuua, et sellise 
volitusega kaasnevad mitmed riskid. Suurim risk on läbipaistmatus ja 
sidusrühmade sisendi puudumine. Kui Euroopa Komisjonile antakse selline 
volitusnorm, tähendab see, et enne tehnilise spetsifikatsiooni vastuvõtmist 
ei pruugi väljaspool Komisjoni asuvad osapooled (ettevõtjad, 
erialaorganisatsioonid, liikmesriigid) sellest isegi teada saada, rääkimata 
võimalusest anda sisendit. Kui Komisjoni "toodang" on asjakohane, on see 
hea, kuid vastasel juhul võidakse luua uusi tarbetuid takistusi ja 
probleeme. See piirab oluliselt sidusrühmade võimalust varakult kaasa 
rääkida ja vältida võimalikke vigu või ebapraktilisi lahendusi. Seega toetab 
Kaubanduskoda volituse andmist tingimusel, et protsess on läbipaistev, 
kaasav ja tugineb tugevale ekspertiisile, vältides liigset bürokraatiat ja 
tagades pideva kooskõla teiste regulatsioonidega.

Lugupidamisega

Ireen Tarto

Jurist

Eesti Kaubandus‑Tööstuskoda

E‑post

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tel

 <tel:+372%20604%200072> +372 604 0072

 <https://www.koda.ee/>

 <https://www.koda.ee/> www.koda.ee    <https://www.ettevotluskonkurss.ee/> 
www.ettevotluskonkurss.ee   <https://enterprise-europe.ee/> 
www.enterprise-europe.ee

 <http://www.facebook.com/kaubanduskoda>

 <https://www.linkedin.com/company/ecci/>

 <http://www.enterprise-europe.ee/>

 <https://een.ec.europa.eu/>